AnneMarij-Bob.reismee.nl

Hola todos! Qué tal?

Hola todos! Qué tal?

De eerste drie dagen in Buenos Aires (BA) waren leuk! Het is een mooie stad met veel winkels en een grote haven. Opvallend hier in BA: alle vrouwen zijn poepiebruin (het is hier dan ook eind zomer) en ze lopen allemaal in korte truitjes en hotpants over straat. Ook de mannen zien er goed gekleed uit.

Op onze tweede dag hebben we fietsen gehuurd en zijn we vanaf onze wijk San Telmo gaan fietsen naar de hippe en groene wijk Palermo: een wijk met schattige boetiekjes en kleine cafés waar veel studenten uitgaan. Na een paar uurtjes begon de temperatuur al aardig op te lopen en vluchten we een supermarkt binnen om even af te koelen. Daarna hebben we een kijkje genomen bij het beroemde graf van Evita (ziet eruit als een klein kapelletje). Later op de dag hebben we even in het stadspark gelegen. Er was van alles te doen; markt, eettentjes, muziek, er hing een erg leuke sfeer. We zagen veel mensen zitten met maté: een bittere theedrank die ze drinken uit een speciaal kopje met een tinnen rietje. Het is normaal om deze drank met elkaar te delen. Dus iedereen lurkt aan hetzelfde rietje....

Natuurlijk hebben we in BA ook nog de steak geprobeerd. En deze was, toegegeven, op z'n Argentijns (muy grande), heel erg lekker! Met twee flinke bellen tinto rojo erbij waren we helemaal gelukkig!;)

De laatste dag hebben we de kleurrijke wijk Boca bezocht: een volksbuurt met gekleurde huisjes. Op het terras aten we nog een broodje. Bob vroeg in z'n beste Spaans aan de ober: 'Quiero una bolsa de aqua, por favor', en dat betekent zoals als: Mag ik een tas met water alsjeblieft? Moesten we erg om lachen. Even later steelde Bob de show met de tango op het centrale plein. Gekleed met hoed, jas en sjaal om én met een Argentijnse schone in z'n armen ging Bob op de foto. Mooi plaatje hoor! Als we terug zijn in Nederland, gaan we op tango les ;)

Inmiddels zitten we al een week in Ushuaia: El fin del mundo (het einde van de wereld, zoals ze het hier noemen). We volgen in Ushuaia Spaanse les en de talenschool heeft voor ons een ‘gastgezin' geregeld. Op het vliegveld werden we opgehaald. Het verloopt allemaal voorspoedig en we vertrekken we met de taxi op weg naar onze verblijfplaats. We rijden door de stad en daarna de heuvel op. Ergens aan het einde van de onverharde weg stopt de taxi. ‘Hier is het', zegt hij. Dus wij met onze rugzakken het trappetje op naar de voordeur. Bob staat al half in de woonkamer, als de senhora de la casa vraagt wat we komen doen. Blijkt het niet het goede huis te zijn.Dus wij terug in de taxi op zoek naar het juiste adres. Ook het tweede huis waar we stoppen klopt niet. De taxi chauffeur is gelukkig heel aardig en belt voor ons naar de talenschool. Na een paar keer rondrijden vinden we nuestra casa: een houten huisje waar we kennismaken met Sergio (leraar Spaans) en Gabriel (leraar Engels). Later blijkt dat we samen met onze leraar in hetzelfde huis wonen ;)

Op vrijdag gingen we zeilen en zeeleeuwen spotten! Heel erg gaaf! Muy frio también! We kregen daarom ook extra regenkleding aan. Geen overbodige luxe met deze koude wind. We leken wel een stelletje bouwvakkers bij elkaar! Maar wat fantastisch was de zeiltocht! We hebben echt genoten! En even later zagen we ze zitten met z'n allen op de rosten. Wat een grote, glimmende beesten, die zeeleeuwen.Ook zagen we veel vogels, een soort pinguïn-achtigen. Ze kunnen duiken, vliegen en ze lijken een beetje op pinguïns met hun zwart-witte kleuren. Bij H-eiland gingen we aan land voor een mooie wandeltocht. De gids vertelde over de vroegere bewoners van Vuurland. Zij leefden hier naakt en smeerden zich in met zeeleeuwenvet. Ze maakten overal vuur om te zich verwarmen en te koken en ze leefden als nomaden op kano's. Het was een inventief volk, want ze moesten altijd op zoek naar drinkwater (uit de gletsjers) en het waaide er altijd, dus ze moesten manieren zien te vinden om zich warm te houden.

De volgende dag zijn we met el tren del fin del mundo naar het national park: Tierra del Fuego geweest. Het treintje loopt over het meest zuidelijkste spoorlijntje, aangelegd door de gevangen van Ushuaia. Na een uurtjebeginnen we met onze mini-trekking van 6,5 km. We doen er drie uur over (!), maar de omgeving is geweldig mooi! Het regent wel een beetje en al gauw trekken we onze gekochte regenponcho's aan, een vuurrode en helblauwe; werkelijk waar geen gezicht!

Op zondag hebben we de Glaciar Martial van Ushuaia beklommen. Het is een behoorlijke klim. De uitzichten onderweg zijn echt de moeite waard en dat hielt ons (of meer: mij) op de been. Wat een zware klim naar boven!!! Over de rotsblokken, stenen, en niet veel later, sneeuw klommen we naar boven. Bovenaan de top waaide het flink en keken we uit over een geweldig dal met uitzichten over het Beagle kanaal.

En nu na een week Spaanse les (30 uur) zijn we best wel gewend geraakt aan deze stad (slechts 20.000 inwoners). Helaas nemen we morgen afscheid, want dan vertrekken we naar Punta Arenas in Chili!

Saludos!

Bob y Anne-Marij

jim en Nanni

Wat een genot om jullie reisverhalen te lezen !
We genieten erg met jullie mee !
Hier is mama ,wat leuk om die verhalen te horen en wat fijn dat Bob toch zijn rode warme jas meegenomen heeft. Tjonge ,jonge wat een klim maar wat een uitzicht.Ik ben benieuwd naar de foto's.xxxx

francis

heeft bob een limburgs-spaans woordenboek gehad? n tas koffie bestellen is heel normaal;)

Rob,Suus,Sabine,Robbin.

Hoi,hoi,Bob en Anne!!
Weer een heel avontuur! Zo´n belevenis neem je mee
je leven lang, heerlijk!
Ja, dat deden we vroeger niet, wel fijn dat het nu allemaal zo kan!Genieten jullie maar, het is jullie van harte gegund,hoor!Wij genieten mee, echt leuk!!
Dus we kijken uit naar de volgende verhalen!
Lieve groetjes, van ons allemaal,
tante Suus.

Wendy

Komisch! Sta je zo bij een vreemde in huis hahaha! :)
Veel succes met de spaanse les.
De Tango school is bij jullie om de hoek, mijn tante danst er al een tijd.

Liefs uit Walton
XX

Suus

Leuke verhalen zeg! Zo te lezen vermaken jullie je prima !:) Geniet ervan!!!!!

Tanja

Dag lieve Anne-Marij en Bob,

Wat heerlijk om zo, op een stralende zondag morgen in Beesel (nog in mijn pyjama), te lezen hoe het jullie vergaat. De foto's zijn indrukwekkend en mooi en ook ik moet toegeven dat de tango foto's heel gaaf zijn!! Jullie zijn nog maar 'even' onderweg en hebben al zo'n diversiteit aan temperatuur en indrukken opgedaan dat ik nu al uitkijk naar jullie volgende ervaringen.
Ik vind het ook heel leuk om het spaans ertussen door te lezen, volgens mij gaat jullie dat al goed af!

Geniet beide van deze geweldige trip en ik wens jullie een onvergetelijk mooie tijd toe.

Liefs met een zonnige groet, x "Hasta La Vista"
Tanja

Es

Kia ora! Ontzettend hardop gelachen hier in de hostel in m'n eentje achter de pc. Iedereen keek me aan ;-)
super om ook jullie verhalen te volgen, weer helemaal anders dan die van mij, maar jullie genieten evenveel!
Ik stuur jullie mijn NZmobiele nummer per mail.
Liefs