AnneMarij-Bob.reismee.nl

Pura Vida in Costa Rica

Hola todos!

Waar waren we ook al weer gebleven? Oh ja, in Nicaragua. Vanuit Léon zijn we naar het strand gegaan. We spraken daar af met onze drie Noorse vrienden(waar we in Bolivia en Peru twee weken mee samen gereisd hebben). Zij vlogen vanaf Lima naar Panama City en gingen omhoog richting Mexico. Wij vlogen direct naar Honduras en zijn onderweg naar beneden. En in Las Penitas in Nicaraguahebben we afgesproken om elkaar weer te ontmoeten. ´s Ochtends samen lekker kayakkenen over het meeren s'avonds gezellig rum drinken uit Nicaragua. Een leuke avond dus!

Wink
Verder is de de zee bij Las Penitas erg ruw, je kunt er bijna niet zwemmen. Super hoge golven.

De dagen na het strand zijn we doorgereisd naar Granada, een leuk stadje en vanaf daar hebben we de boot gepakt naar Isla de Ometepe (eiland van twee pieken). Een mooi eiland bestaande uit twee vulkanen (Concepcion en Maderas) in het meer Nicaragua. De lava maakte van deze twee vulkanen één eiland (en de Concepcion is nog steeds actief, al was dat voor het laatst in 1957). Het eiland is het grootste zoetwatereiland ter wereld .We hebben hier een motor (125 cc) gehuurd en geprobeerd om over de vreselijk hobbelige weg te rijden. Grote delen waren onverhard en dus erg moeilijk om de balans te houden. De rit was niet echt makkelijk en daardoor best eng (vond ik, want ik zat achterop). Bij Ojo de Agua (Oog van water) hebben we een frisse duik genomen. Volgens de man van de kaartenverkoop werd je in dit water 10 jaar jonger. (Zien jullie het al op de foto's?
Laughing
). ´s Middags hebben we nog brulapen gezien, op nog geen3 meter afstand!

We zijn inmiddels in Costa Rica waar de natuur de overhand heeft. Hier draait het allemaal om de flora en fauna. Ruim een kwart van het land staat onder natuurbescherming. Zo vind je er tropische regenwouden, nevelwouden én vulkanen. Met een auto (4WD) crossen we het hele land door. We zijn begonnen in Liberia en vanuit daar zijn we doorgereden naar La Fortuna. Hier staat de vulkaan Arenal in een prachtig groene omgeving die je vanuit het dorpje goed kunt bekijken. Ook zijn we de flora en fauna van de Hanging Bridges of Puentes Colantes gaan bekijken. Je kunt hoog boven de boomtoppen lopen via de hoge hangbruggen. Daar ook een slang in de boom zien zitten en een bluejeans frog (knalrood en fel blauw, slechts 2 ½ cm groot). Ook nog een aantal keren een kolibrie gezien (feitje: de kleinste soorten bewegen hun vleugels 50 x per sec). De omgeving is heel mooi en er is zoveel te zien!

In de middag en avondzijn we gaan relaxen in een Spa (Baldi Thermae) waar we hebben genoten van 25 (!!!) termaal baden aan de voet van de vulkaan. Een super de luxe omgeving met tropische planten, erg gaaf! Een aanrader!Vervolgens zijn we doorgereden naar Santa Elena/Monteverde. Onderweg nog een stop gemaakt bij vier grote watervallen. Een tourtje met een gids die ons twee keer een luiaard in de boom liet zien. Zelf waren we er zo aan voorbij gelopen en zelfs toen hij eréén zag, moesten wij nog 5 x kijken voordat we h'm zagen. Daarna volgde nog zwemmen in de waterval en gingen we terug te paard (wel in galop natuurlijk)!

Na het onverwachte tourtje gingen we verder op weg naar Santa Elena. We waren blij met onze 4WD, want die heb je in deze omgeving echt nodig. Wat een hobbelige wegen! Deze regio staat bekend om z'n nevelwoud dat bijna het hele jaar in mist gehuld is. We hebben hier een trekking van 5 kilometer gelopen. Erg mooi! We wilden er nog twee meer doen, maar toen begon het te regenen...helaas bleef deze tropische waterval aanhouden tot ver in de middag. De dag erna hebben we een canopy tour gedaan: een soort survivaltocht door de boomkronen. Je hangt aan een kabel en je zweeft als een Tarzannaar het volgende platform. Eén kabel was een kilometer lang én maar liefst 140 meter hoog. Dat was gaaf! Erg leuk om een keer te doen. Na de tour zijn we doorgereden naar het strand van Sámara. Dit ligt op het schiereiland Nicoya (de Indiaase naam betekent: Land met water aan beide zijden). Hier loopt de temperatuur alweer aardig op (in vergelijking met het nevelwoud, waar het 's avonds fris is) en heeft Bob zich laten verleiden om een surfplank te huren. Hier zijn de golven niet zo hoog als op het strand van Nicaragua, maar toch kost het enorm veel moeite op daadwerkelijk op de plank te (blijven) staan. Vandaag hopen we in de buurt van Montezuma (een ander strand op dit schiereiland) aan te komen.

Greeetz, Bob en Anne-Marij

Francis Juan en Inez

Hey Bob en annemarij het ziet er zeer actief uit allemaal? Komen jullie ook een beetje uitgerust terug? Of hebben jullie weer wat weken vakantie nodig als jullie terug zijn?
Hier gaat alles nog steeds hetzelfde als altijd!
Tot snel! Xxx ons!

Dennis

Surfs up!!! had die bleu jeans frog g-star of replay aan...kon het merkje niet zo goed zien zitten, hij zit zo mooi wil ik ook:p
Ik zou er nog 3,5 maand aan vast plakken jongens, i'm singing in the rain, just singing in the rain, sun is not shining, the wether is not sweet!!!. Nederland heet voortaan...wolkenland. Hebben jullie nog een tip voor mij om heen te gaan?
Vast als ik het zo zie:)....Het ziet er top uit.
Groetjes

Mad

Wat een heerlijk leven!!!

jim en nanni

Tjonge jonge ,wat is het allemaal spannend!!!! We leven echt met jullie belevenissen mee. Wat geweldig dat gebeuren met zo'n kabelbaan. Hebben jullie niet in je broek gedaan.Super tof!!!!! Wil ik ook !
Wel een raar idee dat we over 2 maanden daar misschien ook lopen. Alle foldertjes bewaren hoor!!
Een dikke kus !Ik ben echt trots op jullie xxxxxxx

Rob,Suus,Sabine,Robbin.

Lieve jongelui!!
Nou, jong zijn jullie wel, maar verre van lui!!
Wat fantastisch om dit allemaal te beleven! Gelukkig hebben jullie geen hoogtevrees of andere´mankementen`om het maar zo te zeggen!
Jullie kunnen je werkelijk in alle bochten wringen, wat wel nodig is om deze avonturen allemaal te kunnen beleven,nietwaar ?En ik heb het idee dat jullie denken om het gewoon te doen en niet te denken dat het niet lukt!Zo'n instelling moet je ook hebben als je optimaal wilt genieten van wat het land je allemaal te bieden heeft,geweldig!!Het is werkelijk genieten geblazen voor jullie,hoor! Ik denk dat iedereen die jullie verhalen leest gemotiveerd wordt om daar ook eens een kijkje te gaan nemen.En dat kan ik me heel goed voorstellen!Wij zouden het ook wel willen en wie weet, we zijn nog net niet te oud!Bob, je hebt in elk geval pap en mam overtuigd, ze verheugen zich erop!!
Lieve mensen,nog heel veel plezier,doe voorzichtig en we verheugen ons op het weerzien!!Dat wel natuurlijk!!
Kusjes,Rob,Sabine,Robbin,Suus.

Susanne S.

Hi Annemarij,
echt super toevallig.. Ik zit hier in Peru ons blog over Bolivia te typen en was even aan het googlen wat er ook weer aan de hand was bij de grensovergang met Peru en dan kom ik jullie blog tegen... Super leuk, we maken ongeveer dezelfde reis, alleen zijn wij begonnen in Centraal Amerika en daarna doorgereisd naar Zuid Amerika. Nog vier weken en dan zit ons half jaar er al weer op. Hoe lang hebben jullie in totaal? Grappig, want wij waren ongeveer tegelijk met jullie in Bolivia. Ik wist wel dat jullie ook op reis waren, maar ik wist niet waar naar toe, anders hadden we wel ergens een borrel kunnen drinken. Had Suus wel effe mogen vertellen ;) Heel veel plezier nog! Wij vonden Centraal Amerika echt heerlijk, echt vakantie!

Liefs Susanne Streng (ook vriendin van Suus)

Henk

Prachtig allemaal. Ik stuur jullie een berichtje

Thomas H.

Hee wereldreizigers.
Alle verhalen klinken super en volgens mij hoeven jullie je geen moment te vervelen. Jullie vonden het vast niet erg om hemelvaart in Den Osse te moeten missen;).

Ik ben benieuwd naar alle sterke verhalen die jullie vast nog hebben als jullie terugkomen. (Als jullie al terugkomen;). Tot over een paar weken!

Groeten, Thomas

Rob,Sabine,Robbin,Suus.

Lieve Bob en Annemarij!
Wat een mooie,spannende en leuke foto´s!En wat lijk jij op een van de foto´s op mijn broer,Bob!Dus op je vader!!Wat een fauna,zeg,fantastisch!!Alleen daarom zou ik er wel naar toe willen!!En dan de flora en alles erom heen, wat lijkt me dat prachtig om het met eigen ogen te aanschouwen!!Geniet nog maar,jongelui, de tijd gaat super snel!!Maar wij verheugen ons op jullie thuiskomst en de bijbehorende verhalen!!Goede en veilige reis terug over een paar weekjes,knuffies van ons allemaal,liefs,
tante Suus.

Peter

Oh, jullie zijn in Samara geweest! Wat gaaf, ik ook, al was dat op de kop af 10 jaar geleden (kon zelfs qua tijdstip nog wel kloppen).
Ligt het strand nog steeds een halve meter lager dan het einde van de weg?