AnneMarij-Bob.reismee.nl

Laatste bericht vanuit Zuid-Amerika

Hallo allemaal,

De reis zit er helaas bijna op. Morgen vertrekken we naar Bonaire om nog even lekker te gaan genieten van een weekje strand, zee en duiken. Sinds ons laatste bericht zijn we over land van Costa Rica naar Panama gereisd om vervolgens vanuit Panama-City een vliegtuig te nemen naar Colombia. In Panama hebben we naast het oude centrum van Panama City en een vluchtige blik op het panama kanaal niet veel cultureels gedaan. Anne-Marij heeft daar vooral genoten van het enorme winkelcentrum dat vlak bij ons hotel lag. Dat was voor mij dus vooral winkeltje in winkeltje uit...

Vanuit Panama City vlogen we op Cartagena in Colombia. Deze stad staat bekend als de mooiste stad van Zuid-Amerika. De stad heeft nog zijn oude vestigingsmuren behouden en staat vol met mooie gebouwen uit de koloniale tijd. In de avond wordt er op straat salsa gedanst en rijden er koetsen rond voor toeristen (voornamelijk toeristen uit eigen land, aangezien de grote vakantie hier begonnen is). Wij hebben ook een dansje gewaagd in club Havanna. In het begin voelde ik me net een houten klaas. Maar na een aantal mojitos werden de heupjes wat losser en dansten we de sterren van de hemel... althans dat dachten we zelf, haha!

We hebben ook nog gedoken in Colombia, bij Islas de Rosario. Met de regels nam de duikschool het niet zo nauw. Er werd niet gevraagd naar je registratie en de duikleider lag eerder in het water dan wij! We moesten ook flink zwemmen om hem bij te houden, waardoor hij een aantal keren opzoek moest naar een van onze mededuikers. Maar goed, al met al waren het toch twee mooie duiken.

Vanuit Cartagena zijn we met de nachtbus (15 uur) naar San Gil gereden. Dit is de uitvalbasis voor een van de spectaculairste rivier voor raften namelijk de rio Suarez. De rivier heeft de zwaarste en moeilijkste versnellingen die je met een raft kan nemen. Dit wilden wij natuurlijk niet aan onze neus voorbij laten gaan. We hebben dan ook met Colombia Rafting deze rivier bedwongen. Aangezien we al wel wat gewend waren vanuit Chili (ook klasse 4 én 5!) moest deze rivier toch niet zoveel moeilijker zijn. Niets was minder waar, het water stond hoog, wat een spektakel en wat een adrenaline shot krijg je hiervan. Bij de eerste rapid klasse V ging het al meteen bijna mis. We knalden op een rots en de gids vloog dwars door lucht en zat opeens midden in de raft! Op dat moment waren we dus onze stuurmankwijt. Anne-Marij was ondertussen met haar neus op mijn helm geknald en had een bloedneus, tevens dacht ze dat haar neus gebroken was. Dat riep ze in ieder geval. Ik kon haar alleen niet meteen helpen want we zaten nog midden in de rapid. Vanaf dat moment was het zaak om de raft weer recht te krijgen en zo snel mogelijk naar de kant te komen. Ik heb nog nooit zo hard geroeid (en ook de rest van onze roeiers die ontzettend geschrokken waren). Aan de kant viel het gelukkig allemaal mee, een klein schrammetje en een bloedneus. Van alle commotie en inspanning en de bloedneus werd ik niet goed, waardoor ik bijna van mijn graatje ging. Lekker hoor zo´n dokter, ik kan niet eens tegen een beetje spanning en bloed zullen jullie nu wel denken. De rest van de rivier ging gelukkig een stuk beter, maar was zeker niet minder spectaculair. Gelukkig kon Anne-Marij er ook nog van genieten. In ieder geval was het raften niet aan haar neus voorbij gegaan.

Vanuit San Gil hebben we nog Villa de Leyba bezocht, een kleindorpje waar veel Colombiaanse toeristen het hectische Bogatá proberen te ontvluchten. Vanuit daar zijn we nog in Bogatá geweest waar we o.a. het goud museum hebben bezocht. Nu zitten we in Medellin. Een erg gezellige stad vol met barretjes uitgaansgelegenheden en grote shopping mals, dus ook hier weer winkeltje in winkeltje uit...

Over 10 dagen zijn we weer thuis. Echt een gek idee na zo'n lange tijd. Wij willen iedereen bedanken voor alle leuke reacties op onze site, daar hebben we steeds erg van genoten! Wij gaan nog even genieten van de mooie onderwaterwereld van Bonaire en we hopen jullie gauw weer te zien als we thuis zijn!

Liefs, Bob en Anne-Marij

mashja

wat een leuk verhaal zeg. Raften nee liever niet dus het shoppen lijkt me veeeeel leuker. Hahahaha

harold

Hoi Bob en Anne-Marij,

Wat een geweldige site! en wat een verhalen en een foto's....!! Ik heb gisteren jullie link door gekregen via Gonny (relatie van A-M). Een beetje laat begrijp ik ;-(

Mij lijkt raften weer leuker dan shoppen, maar dat is ieder zijn smaak.

Nog veel plezier de laatste reisdagen.

groeten Harold (relatie A-M)

Jeroen

Heey avonturiers, jammer dat het er bijna opzit voor jullie hè! Geniet er nog maar ff lekker van op Bonaire zou ik zeggen :)
Jullie hebben iig echt veel meegemaakt, gezien en gereisd het afgelopen half jaar, daar kun je voorlopig nog wel ff op teren, hopelijk.

Heel veel plezier nog de laatste dagen.

Liefs X Peer

Rob,Suus,Sabine,Robbin.

Lieverds!!

Oh,o,o, wat een verhaal,zeg!! Wat eng allemaal,gelukkig
is het goed afgelopen! Dat `winkeltje in,winkeltje uit´lijkt mij ook wel leuk,hoor!!
Maar ja,jullie zijn weer een ervaring rijker,hartstikke goed!
Heel veel plezier op het mooie Bonair geniet er maar van!
Heel veel knuffels van ons allemaal,
tante Suus.

ilsje

Lieve schatjes

Wat een super verhaal zeg! Ongelofelijk dat jullie dat toch allemaal doen en dan nu lekker naar Bonaire nog even genieten voor het echte werk gaat beginnen.

Dikke kus Ilsje

ilsje

Ik bedoel het echte leven weer gaat beginnen, hihihi!! Foutje van mij, ben op werk, en dan denk je ook alleen maar aan werk.... hihihi ;)

Thierry

Tussen alle bubbels en visjes door: enjoy, neem nog een extra margaritaatje of ander mixje! Hoop dat het mooie duiken zijn, hopelijk ook onderwaterfilms...? Gr Thierry

jim en Nanni

Lieve Bob en Anne

Wij verheugen ons er op om jullie weer thuis te hebben straks ,maar geniet nog maar een dikke week en daarna kun je nog jaren nagenieten van deze onvergetelijke vakantie

liefs

Francis Juan en Inez

Hey super leuk dat jullie ook in medellin zijn (geweest) veel fotoos nemen!! Kijken of Juan nog dingen 'herkent'
De zomerfeesten vallen hier lekker in het water, dus neem ook wat zon mee vanuit daar! Veel liefs en nog lekker genieten!!! XXX

Titus van Summeren

Hallo Bob en Anne-Marij,
geweldige tocht! Ik heb de kaart erbij genomen en het is dan prachtig jullie zo te volgen. Een ervaring voor je leven. En.........ook fijn jullie binnenkort weer te zien voor een volgende start! We gaan er iets moois van maken.
Veel groeten van Dinie en Titus.

Johan

Dikke Neus!!

Haha, goed verhaal! Blij dat het allemaal goed is afgelopen, klinkt wel erg vet zeg..
Tot snel maar weer en nog heel veel plezier de laatste daagjes.

Ciao

Rob,Suus Sabine Robbin.

Lieve Bob en Annemarij!

We wensen jullie een hele veilige reis terug en een goede thuiskomst!!
Fijn dat jullie er straks weer zijn,liefs,

Rob,Sabine,Robbin,Suus.

nanni en Jim

Heerlijk jullie weer thuis te hebbben !

liefs

Rob,Sabine,Robbin,Suus.

Lieve Bob en Annemarij!!

Heerlijk,jullie zijn er weer! Wat verheugen we ons op jullie verhalen!En we hoeven gelukkig niet lang te wachten! Tot morgen jongens,gezellig dat jullie komen!! Liefs van ons allemaal,tante Suus.

jan tenten

late reactie geweldige belevenis ben net terug van
vakantie vandaar verheug me jullie terug te zien
praten snel bij groetjes